شهر سرگرمی

منوي اصلي

آرشيو موضوعي

آرشيو مطالب

لينکستان

ساعت

امکانات


علم بهتر است یا ثروت؟

 علم بهتر است یا ثروت؟

 
 
جمعیت زیادی دور حضرت علی حلقه زده بودند. مرد وارد مسجد شد و در فرصتی مناسب پرسید: یا علی! سؤالی دارم. علم بهتر است یا ثروت؟ علی در پاسخ گفت: علم بهتر است؛ زیرا علم میراث انبیاست و مال و ثروت میراث قارون و فرعون و هامان و شداد.
مرد که پاسخ سؤال خود را گرفته بود، سکوت کرد. در همین هنگام مرد دیگری وارد مسجد شد و همان طور که ایستاده بود بلافاصله پرسید: اباالحسن! سؤالی دارم، می توانم بپرسم؟ امام در پاسخ آن مرد گفت: بپرس! مرد که آخر جمعیت ایستاده بود پرسید: علم بهتر است یا ثروت؟ علی فرمود: علم بهتر است؛ زیرا علم تو را حفظ می کند، ولی مال و ثروت را تو مجبوری حفظ کنی. نفر دوم که از پاسخ سؤالش قانع شده بود، همان جا که ایستاده بود نشست. در همین حال سومین نفر وارد شد، او نیز همان سؤال را تکرار کرد، و امام در پاسخش فرمود: علم بهتر است؛ زیرا برای شخص عالم دوستان بسیاری است، ولی برای ثروتمند دشمنان بسیار! هنوز سخن امام به پایان نرسیده بود که چهارمین نفر وارد مسجد شد. او در حالی که کنار دوستانش می نشست، عصای خود را جلو گذاشت و پرسید: یا علی! علم بهتر است یا ثروت؟ حضرت علی در پاسخ به آن مرد فرمودند: علم بهتر است؛ زیرا اگر از مال انفاق کنی کم می شود؛ ولی اگر از علم انفاق کنی و آن را به دیگران بیاموزی بر آن افزوده می شود.
نوبت پنجمین نفر بود. او که مدتی قبل وارد مسجد شده بود و کنار ستون مسجد منتظر ایستاده بود، با تمام شدن سخن امام همان سؤال را تکرار کرد. حضرت علی در پاسخ به او فرمودند: علم بهتر است؛ زیرا مردم شخص پولدار و ثروتمند را بخیل می دانند، ولی از عالم و دانشمند به بزرگی و عظمت یاد می کنند. با ورود ششمین نفر سرها به عقب برگشت، مردم با تعجب او را نگاه کردند. یکی از میان جمعیت گفت: حتماً این هم می خواهد بداند که علم بهتر است یا ثروت! کسانی که صدایش را شنیده بودند، پوزخندی زدند. مرد، آخر جمعیت کنار دوستانش نشست و با صدای بلندی شروع به سخن کرد: یا علی! علم بهتر است یا ثروت؟ امام نگاهی به جمعیت کرد و گفت: علم بهتر است؛ زیرا ممکن است مال را دزد ببرد، اما ترس و وحشتی از دستبرد به علم وجود ندارد. مرد ساکت شد. همهمه ای در میان مردم افتاد؛ چه خبر است امروز! چرا همه یک سؤال را می پرسند؟ نگاه متعجب مردم گاهی به حضرت علی و گاهی به تازه واردها دوخته می شد. در همین هنگام هفتمین نفر که کمی پیش از تمام شدن سخنان حضرت علی وارد مسجد شده بود و در میان جمعیت نشسته بود، پرسید: یا اباالحسن! علم بهتر است یا ثروت؟ امام دستش را به علامت سکوت بالا برد و فرمودند: علم بهتر است؛ زیرا مال به مرور زمان کهنه می شود، اما علم هرچه زمان بر آن بگذرد، پوسیده نخواهد شد. مرد آرام از جا برخاست و کنار دوستانش نشست؛ آن گاه آهسته رو به دوستانش کرد و گفت: بیهوده نبود که پیامبر فرمود: من شهر علم هستم و علی هم درِ آن! هرچه از او بپرسیم، جوابی در آستین دارد، بهتر است تا بیش از این مضحکة مردم نشده ایم، به دیگران بگوییم، نیایند! مردی که کنار دستش نشسته بود، گفت: از کجا معلوم! شاید این چندتای باقیمانده را نتواند پاسخ دهد، آن وقت در میان مردم رسوا می شود و ما به مقصود خود می رسیم! مردی که آن طرف تر نشسته بود، گفت: اگر پاسخ دهد چه؟ حتماً آن وقت این ما هستیم که رسوای مردم شده ایم! مرد با همان آرامش قلبی گفت: دوستان چه شده است، به این زودی جا زدید! مگر قرارمان یادتان رفته؟ ما باید خلاف گفته های پیامبر را به مردم ثابت کنیم.
در همین هنگام هشتمین نفر وارد شد و سؤال دوستانش را پرسید، که امام در پاسخش فرمود: علم بهتر است؛ برای اینکه مال و ثروت فقط هنگام مرگ با صاحبش می ماند، ولی علم، هم در این دنیا و هم پس از مرگ همراه انسان است.
سکوت، مجلس را فراگرفته بود، کسی چیزی نمی گفت. همه از پاسخ های امام شگفت زده شده بودند که نهمین نفر وارد مسجد شد و در میان بهت و حیرت مردم پرسید: یا علی! علم بهتر است یا ثروت؟ امام در حالی که تبسمی بر لب داشت، فرمود: علم بهتر است؛ زیرا مال و ثروت انسان را سنگدل می کند، اما علم موجب نورانی شدن قلب انسان می شود.
نگاه های متعجب و سرگردان مردم به در دوخته شده بود، انگار که انتظار دهمین نفر را می کشیدند. در همین حال مردی که دست کودکی در دستش بود، وارد مسجد شد. او در آخر مجلس نشست و مشتی خرما در دامن کودک ریخت و به روبه رو چشم دوخت. مردم که فکر نمی کردند دیگر کسی چیزی بپرسد، سرهایشان را برگرداندند، که در این هنگام مرد پرسید: یا اباالحسن! علم بهتر است یا ثروت؟ نگاه های متعجب مردم به عقب برگشت. با شنیدن صدای علی مردم به خود آمدند: علم بهتر است؛ زیرا ثروتمندان تکبر دارند، تا آنجا که گاه ادعای خدایی می کنند، اما صاحبان علم همواره فروتن و متواضع اند. فریاد هیاهو و شادی و تحسین مردم مجلس را پر کرده بود. سؤال کنندگان، آرام و بی صدا از میان جمعیت برخاستند. هنگامی که آنان مسجد را ترک می کردند، صدای امام را شنیدند که می گفت: اگر تمام مردم دنیا همین یک سؤال را از من می پرسیدند، به هر کدام پاسخ متفاوتی می دادم
نويسنده: طاهر تاريخ: پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391برچسب:علم,ثروت,مقایسه علم و ثروت,حضرت علی,امام علی,سخنان امام علی در مورد علم و ثروت, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

.:: سخنان زیبا بزرگان و مفاخر ایرانی ::.

.:: آموزه های کوروش بزرگ::.

 


1 ـ دستانی که کمک می کنند پاک تر از دستانی هستند که رو به آسمان دعا می کنند.

2 ـ خداوندا دستهایم خالی است و دلم غرق در آرزوها ـ یا به قدرت بیکرانت دستانم را توانا گردان یا دلم را از آرزوهای دست نیافتنی خالی کن.

3 ـ اگر می خواهید دشمنان خود را تنبیه کنید به دوستان خود محبت کنید.

4 ـ آنچه جذاب است سهولت نیست،دشواری هم نیست،بلکه دشواری رسیدن به سهولت است.

5 ـ وقتی توبیخ را با تمجید پایان می دهید،افراد درباره رفتار و عملکرد خود فکر می کنند،نه رفتار و عملکرد شما.

6 ـ سخت کوشی هرگز کسی را نکشته است،نگرانی از آن است که انسان را از بین می برد.

7 ـ اگر همان کاری را انجام دهید که همیشه انجام می دادید،همان نتیجه ای را می گیرید که همیشه می گرفتید.

8 ـ افراد موفق کارهای متفاوت انجام نمی دهند،بلکه کارها را به گونه ای متفاوت انجام می دهند.

9 ـ پیش از آنکه پاسخی بدهی با یک نفر مشورت کن ولی پیش از آنکه تصمیم بگیری با چند نفر مشورت کن.

10 ـ کار بزرگ وجود ندارد،به شرطی که آن را به کارهای کوچکتر تقسیم کنید.

11 ـ کارتان را آغاز کنید،توانایی انجامش بدنبال می آید.

12 ـ انسان همان می شود که اغلب به آن فکر می کند.

13 ـ همواره به یاد داشته باشید آخرین کلید باقی مانده،شاید باز گشاینده قفل در باشد.

14 ـ تنها راهی که به شکست می انجامد،تلاش نکردن است.

15 ـ دشوارترین قدم،همان قدم اول است.

16 ـ عمر شما از زمانی شروع می شود که اختیار سرنوشت خویش را در دست می گیرید.

17 ـ آفتاب به گیاهی حرارت می دهد که سر از خاک بیرون آورده باشد.

18 ـ وقتی زندگی چیز زیادی به شما نمی دهد،بخاطر این است که شما چیز زیادی از آن نخواسته اید.

19 ـ من یاور یقین و عدالتم،من زندگی ها خواهم ساخت،من خوشی های بسیار خواهم آورد.من ملتم را سربلند ساحت زمین خواهم کرد،زیرا شادمانی او شادمانی من است.

نويسنده: طاهر تاريخ: شنبه 19 فروردين 1391برچسب:سخنان بزرگان,کورش,کوروش کبیر,کوروش بزرگ,سخنان کوروش کبیر, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

سخنان بزرگان

سخنان بزرگان

 

من نمی‌گویم که ١٠٠٠ شکست خورده‌ام. من می‌گویم فهمیده‌ام ١٠٠٠ راه وجود دارد که می‌تواند باعث شکست شود . . . (توماس ادیسون)

—–
این روزها همه ترس از دست دادن آبروی خود دارند، اما به سادگی آبروی دیگران را می برند . . .
—–
وقتی در وضعیت خوبی هستید، یک اشتباه را یک جوک در نظر میگیرید اما زمانی که در وضعیت بدی قرار دارید، حتی از یک جوک ناراحت میشوید و اشتباه میپندارید . . .
—–
مواظب کلماتی که در صحبت استفاده میکنید باشید آنها شاید شما را ببخشند، اما هرگز فراموش نمیکنند . . .
—–
از گوش دادن به سخنان دشمنانتان غافل نباشید. آنها اشتباهات شما را به خوبی بیان میکنند ! (شکسپیر)
—–
مهم ترین زمان برای نگه داشتن خلق و خوی ما وقتی است که طرف مقابل، آن را از دست داده . . .
—–
به منظور موفقیت تمایل شما برای رسیدن به موفقیت، باید بیشتر از ترس از شکست باشد . . .
—–
اگر شما برای انجام کاری که باید انجام بدهید، راهی پیدا کردید آن را انجام خواهید داد در غیر این صورت، یک بهانه برای انجام ندادن پیدا کردید . . .
—–
هیچ چیز در طبیعت برای خود زندگی نمیکند، رودخانه ها آب خود را مصرف نمیکنند، درختان میوه خود را نمی خورند، خورشید گرمای خود را استفاده نمیکند، ماه، در ماه عسل شرکت نمیکند، گل، عطرش را برای خود گسترش نمیدهد. نتیجه: زندگی برای دیگران، قانون طبیعت است. . .
—–
زنها هرگز نمیگویند تو را دوست دارم. ولی وقتی از تو پرسیدند مرا دوست داری بدان که درون آنها جای گرفته ای . . .
—–
سکه ها همیشه صدا دارند، اما اسکناس ها بی صدا. پس هنگامی که ارزش و مقام شما بالا میرود بیشتر آرام و بی صدا باشید . . .
—–
سطر ها بسیار موثر هستند چون به شما میفهمانند که: 1. نظم و ترتیب همیشه در اولویت است 2. سکوت معنی دار بهتر از کلمات بی معنی است . . .
—–
هرگاه میخواهی بدانی که چقدر محبوب و غنی هستی هرگز تعداد دوستان و اطرافیانت به حساب نمی آیند. فقط یک قطره اشک کافیست تا ببینی چه تعداد دست برای پاک کردن اشک های تو می آید . . .
—–
در مسابقه بین شیر و گوزن، بسیاری از گوزن ها برنده میشوند. چون شیر برای غذا میدود و آهو برای زندگی. پس: هدف مهم تر از نیاز است
—–
یک جمله فوق العاده، که در هر ایستگاه اتوبوس ژاپنی نوشته شده است: اتوبوس متوقف خواهد شد، اما شما پیاده روی به سمت هدف را ادامه دهید . . .
—–
جمله “به تو افتخار می کنم” همان قدر به مردان انرژی می دهد که جمله “دوستت دارم” به زنان . . .
—–
“مدارا” بالاترین درجه قدرت و “میل به انتقام” اولین نشانه ضعف است . . .
—–
طوطی صحبت میکند، اما اسیر قفس است. اما عقاب سکوت میکند و دارای اراده پرواز . . .
—–
ما در زندگی آسایش را با کسانی داریم که با موافق هستند اما زمانی رشد میکنیم با کسانی که با ما اختلاف نظر دارند . . .
—–
اگر شما یک سیب بد طعم را خورده باشید میتوانید طعم یک سیب خوب را درک کنید. پس، از تلخی های زندگی درس بگیرید تا بتوانید آن را درک کنید.
—–
چیز هایی که از دست داده ای را به حساب نیاور چون گذشته هرگز برنمیگردد. اما گاهی اوقات، آینده میتواند چیزهایی که از دست داده ای را برگرداند به آن فکر کن . . .
—–
آدم وقتی فقیر میشه خوبیهاشم حقیر میشه اما کسی که زور داره یا زر داره، حقارت هاش هنر میشه. (دکتر علی شریعتی)
—–
اگر رنجی نمی بردیم هرگزمهربان بودن را نمی آموختیم . . .
—–
چنان زندگی کن که کسانی که تو را می شناسند، اما خدا را نمی شناسند بواسطه آشنایی با تو، با خدا آشنا شوند . . .
—–
دیشب که نمیدانستم برای کدام یک از درد هایم گریه کنم کلی خندیدم . . . (صادق هدایت)
—–
به کسانی که به شما حسودی میکنند احترام بگذارید ! زیرا اینها کسانی هستند که از صمیم قلب معتقدند شما بهتر از آنانید . . .
نويسنده: طاهر تاريخ: شنبه 19 فروردين 1391برچسب:توماس ادیسون,دکتر علی شریعتی,صادق هدایت,, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

سخنان بزرگان

سخنان بزرگان

 

دقايقي را كه به عيب جويي ديگران مي گذرانيم، اگر صرف انديشيدن به عيبهاي خود كنيم، فايده هاي زيادي مي بريم كه كوچكترين آن خودشناسي است.((؟))

 

شخص غايب هميشه مورد سرزنش است.((مثل لهستاني))



مردم حتي زماني هم كه از شما مي خواهند معايب شان را آشكارا به آنها بگوييد، انتظار ستايش و تحسين دارند.((ويليام سامرست موام))

 

مردم را در غيب همان گوي كه در [ پيش ] روي تواني گفت.((خواجه عبدا... انصاري))

مشكل ترين كارها اين است كه انسان خود را بشناسد و آسانترين كارها اين است كه از ديگران عيب جويي كند.((لردآويبوري))

 

وقتي مردم از كسي تعريف مي كنند كمتر كسي باور مي كند، ولي وقتي كه از كسي بدگويي مي كنند همه باورشان مي شود.((؟))

 


ادامه مطلب
نويسنده: طاهر تاريخ: جمعه 19 فروردين 1390برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

SHAHRESARGARMY@YAHOO.COM

نويسندگان

لينکهاي روزانه

جستجوي مطالب

راههای جاویدان شدن

© All Rights Reserved to ahooramazda.LoxBlog.Com | Template By: شهر سرگرمی